کد قالب کانون دستاوردهای بین المللی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 663
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 663
بازدید ماه : 891
بازدید کل : 153547
تعداد مطالب : 2266
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 21 بهمن 1402

متن و عکس پروفایل 22 بهمن + عکس پروفایل تبریک دهه فجر

3. فروپاشی نظام دو قطبی

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دو قدرت بزرگ جهانی به سرکردگی امریکا و شوروی سابق، با استفاده از توان خویش توانسته بودند دنیا را به دو حوزه مربوط به قلمرو خود تقسیم کنند. هر کشوری هر چند قدرتمند مانند برخی کشورهای اروپایی، به یکی از این دو قطب وابستگی داشت و قدرت مستقلی خارج از تقسیم بندی جهان به شرق و غرب وجود نداشت. تبلیغات جهانی مبنی بر اینکه بدون وابستگی به یکی از دو ابرقدرت نمی توان در جهان، کشور مستقلی بود،


1- رویارویی انقلاب اسلامی ایران و امریکا، ص 124.

2- معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، انقلاب اسلامی ایران در چشم انداز دیگران، ص 87 .

3- همان، ص 89

در دامن زدن به این تفکر بی اثر نبود. حضرت امام خمینی رحمه الله در وصیت نامه سیاسی - الهی خود در این مورد چنین آورده است:

از جمله نقشه ها که مع الاسف تأثیر بزرگی در کشورها و کشور عزیز ما گذاشت و آثار آن باز تا حد زیادی به جا مانده، بیگانه نمودن کشورهای استعمارزده از خویش و غرب زده و شرق زده نمودن آنان است، به طوری که خود را و فرهنگ و قدرت خود را به هیچ گرفتند و غرب و شرق، دو قطب قدرتمند را نژاد برتر و فرهنگ آنان را والاتر و آن دو قدرت را قبله گاه عالم دانستند و وابستگی به یکی از دو قطب را از فرایض غیرقابل اجتناب معرفی نمودند. یکی از ره آوردهای نظام اسلامی، شکستن این تفکر بود. این انقلاب ثابت کرد که جهان می تواند فارغ از این قدرت ها، استقلال داشته باشد و به جهان چند قطبی فکر کند.(1)

امام از ابتدا، حکومت اسلامی و کشور ایران را، دولت و کشوری مستقل از دو ابرقدرت معرفی کرد و فرمود:

ما با هیچ کدام از ابرقدرت ها سر سازش نداریم. نه تحت سلطه امریکا می رویم و نه زیربار شوروی. ما مسلمانیم و می خواهیم آزاد زندگی کنیم. ما می خواهیم زندگی فقیرانه داشته باشیم، ولی آزاد و مستقل باشیم.(2)


1- صحیفه نور، ج 21، ص 183.

2- در جست وجوی راه از کلام امام، دفتر دهم، ص 250.

از سوی دیگر، خود انقلاب اسلامی به عنوان قطب سوم قدرت در جهان مطرح شد. برخی دشمنان انقلاب، ناباورانه، چشم های خود را براین واقعیت بستند و آن را انکار کردند. با این حال، کینه توزی های جهانی هر دو ابرقدرت و وابستگان آنها نسبت به انقلاب اسلامی ایران و مخالفت ها و دشمنی های گوناگون آنان در عرصه های مختلف، نشان دهنده واقعیت انکارناپذیر ظهور انقلاب اسلامی به عنوان قطب سوم قدرت در عرصه جهانی است. اعتقادات دینی و ایمانی مردم مسلمان ایران، روحیه سلحشوری و ایثار و شهادت طلبی، برخورداری از رهبری پیامبرگونه امام خمینی رحمه الله، امدادهای غیبی خداوند و امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و ایستادگی و پایداری ملت ایران، قدرت هرگونه رویارویی را از دشمنان اسلام گرفته است. حضرت امام در این باره می گوید:

یک ملت قوی ای که هم شوروی را کنار گذاشت و هم امریکا را و هم انگلستان و هم همه را.(1) انعکاس قدرت شما در کاخ سفید و کرملین الآن پرتوانداز است. همه قدرت ها از شما باک دارند. همه قدرت ها از قدرت اسلام الان لرزیده اند و کارهای شما لرزانده آنها را.(2)

به همین دلیل، اکنون نظر جمهوری اسلامی به عنوان کشوری قدرتمند در تصمیم گیری های جهانی تعیین کننده است. رهبر فرزانه انقلاب در این زمینه می فرماید:


1- صحیفه نور، ج 8 ، ص 344.

2- همان، ج 18، ص 440.

ملت ایران در هر قضیه مهم جهانی که با آن به طور جدی مخالف باشد، آن مسئله پیش نمی رود و متوقف می شود. امروز این ملت در مسائل مهم جهانی دارای یک رأی مهم است و جلوه ملت ایران به تدریج، چشم ها را متوجه به خود می کند.(1)

ایشان در خطبه های نماز جمعه 17 بهمن 1365 با اشاره به بت هایی که انقلاب اسلامی ایران شکسته است، فرمود:

یکی دیگر از این بت ها، بت تقسیم بندی دنیا به دو قطب بود. بعد از جنگ دوم جهانی، به تدریج دنیا قبول کرد باید دو ارباب و دو قطب را در دنیا قبول کند؛ یکی، امریکا و دیگری، شوروی. حتی اروپا را هم به سمت این تبعیت می کشاندند. بعضی از کشورهای اروپایی خیلی هم زود تسلیم شدند، بعضی دیگر از کشورهای اروپایی یک مدتی مقاومت کردند. دوگل، کسی بود که در فرانسه با نفوذ امریکا در اروپا مبارزه می کرد و می جنگید. لذا امریکایی ها از دوگل خوششان نمی آمد. از آن سیاست مداران اروپایی خوششان می آمد که نفوذ امریکا در اروپا را قبول کنند؛ یعنی حتی اروپا که مادر امریکاست، حتی انگلیس و فرانسه و آلمان و کشورهای صنعتی پیشرفته اروپا را هم حاضر نبودند، به موجودیت بپذیرند. دنیا دو قطب بیشتر نداشت؛ امریکا و شوروی و همه چیز دنیا باید بر اساس این دو قطبی بودن تحلیل بشود. این را هم انقلاب ما شکست و چه شکستنی!(2)


1- روزنامه اطلاعات، 21/11/1374.

2- روزنامه جمهوری اسلامی، 18/11/1365.

این امر در خارج از ایران نیز بازتاب جدّی داشت. برای نمونه، هفته نامه اردو زبان هجوم نوشت:

امام خمینی، غرور غرب را پای مال کرد و ابرقدرت های شرق و غرب را به ذلت و خواری کشاند و نشان داد که اسلام دارای بزرگ ترین قدرت است.(1)

4. عزت یابی ایران در منطقه و جهان

از دیگر دستاوردهای جهانی انقلاب اسلامی ایران، قدرت و عزت یافتن ایران در سطح جهان است. بر هیچ صاحب نظر سیاسی پوشیده نیست که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ایران در سطح جهانی و بین کشورها و قدرت های جهانی، نقش و قدرت تعیین کننده ای نداشت و در معادله های سیاسی و تصمیم گیری های جهانی به بازی گرفته نمی شد. حکومت پهلوی به علت وابستگی و پیروی از غرب و ایفای نقش ژاندارمی در منطقه برای امریکا، بین مسلمانان جهان و نهضت های اسلامی و آزادی بخش منفور و مطرود بود و رژیم ایران به عنوان حکومت دین ستیز و مخالف اسلام و نوکر امریکا و حامی اسرائیل در میان مسلمانان شهرت داشت.

به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، ایران از کشوری ضعیف و بی اثر در معادله های جهانی، به قدرتی اثرگذار در روابط بین الملل و تصمیم گیری های جهانی و منطقه ای بدل گشت. به تعبیر حضرت آیت الله خامنه ای:

امروز این ملت در مسائل مهم جهانی دارای یک رأی مهم است و جلوه ملت ایران به تدریج چشم ها را متوجه به خود می کند.(2)


1- ویژه نامه روزنامه جمهوری اسلامی، 10/7/1378.

2- خطبه نماز جمعه، 20/11/1374.

حمایت اصولی ایران از مبارزات مردم مسلمان و محروم سراسر جهان در برابر قدرت های زورگو و دولت های استثمارگر که به احیای مجدد شکوه اسلام پس از قرن ها انجامید، سبب شد مسلمانان جهان، ایران اسلامی را کشوری مقتدر بدانند. حضرت امام در وصیت نامه خویش می فرماید:

کدام افتخار بالاتر و والاتر از اینکه امریکا با همه ادعاهایش و همه ساز و برگ های جنگی اش و آن همه دولت های سرسپرده اش و به دست داشتن ثروت های بی پایان ملت های مظلوم عقب افتاده و در دست داشتن تمام رسانه های گروهی، در مقابل ملت غیور ایران و کشور حضرت بقیه اللّه ارواحنا لمقدمه الفداء آن چنان وامانده و رسوا شده است که نمی داند به که متوسل شود و رو به هر کسی می کند، جواب رد می شنود. و این نیست جز به مددهای غیبی حضرت باری تعالی جلت عظمته که ملت ها را به ویژه ملت ایران اسلامی را بیدار نموده و از ظلمات ستم شاهی به نور اسلام هدایت نمود.(1)

رهبر معظم انقلاب نیز در این مورد می فرماید:

ایران اسلامی، ایران امام، ایران انقلاب، مرکز و محور حرکت عظیم جهانی مسلمانان است و به همین نسبت محور دشمنی هاست... نشان می دهد که ما قدرتمندیم و علیه منافع استکبار و منافع دزدان و غارت گران همچنان تهدید بزرگی به شمار می رویم.(2)

این مهم در گفتار شخصیت های سیاسی خارج از کشور نیز مورد تأکید قرار گرفته است. حافظ اسد، رئیس جمهور فقید سوریه می گوید:


1- صحیفه نور، ج 21، ص 172.

2- حدیث ولایت، ج 7، ص 131.

انقلاب اسلامی ایران روابط خارجی خود را با امپریالیست ها قطع کرد و پایگاه های نظامی بیگانگان را از میان برداشت و راه سرافرازی را در پیش گرفت. رژیم اشغال گر قدس آن چنان از انقلاب اسلامی به وحشت افتاد که بارها از ارباب خود امریکا گله کرد که چرا نمی تواند جلو نفوذ و تأثیر انقلاب اسلامی ایران را که منجر به پیروزی فلسطین خواهد شد بگیرد.(1)

همچنین محمد مهدی شمس الدین می گوید:

انقلاب اسلامی ایران، معجزه قرن بود و درس بزرگی به ما داد که عبارت از این است که با وحدت کلمه، همه کاری می توان کرد.(2)

روزنامه ایندیپندت چاپ لندن (15/3/1368) می نویسد:

به ندرت اتفاق می افتد که یک مرد به تنهایی بتواند مسیر تاریخ را عوض کند، اما این درست همان کاری بود که آیت الله خمینی از عهده آن برآمد.(3)

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز (14/3/1368) می نویسد:

آیت الله خمینی یک شاه را سرنگون کرد، یک ابرقدرت را مبهوت نمود و با پیام وحدت و قدرت اسلامی خود جهان را تکان داد.(4)


1- معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، انقلاب اسلامی ایران در چشم انداز دیگران، ص 101.

2- همان، ص 108.

3- مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمه الله، بازتاب رحلت بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، ص950.

4- همان، ص 95.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: مناسبتی